06 November 2009

Pukul 4 pagi

Aku dalam keadaan termanggu-manggu sambil menunggu panggilan dari isteriku. Aku rindu sangat akan gurau sendanya. Sambil itu, aku menghabiskan masa ku dengan mengemas apa-apa yang patut. Memang ku akui yang keadaan rumahku memang sangat kotor dan berhabuk, berselerak di sana-sini. Adakah aku perlu menunggu dia pulang bagi mengemaskan rumah yang berkeadaan seperti tongkang pecah ini. Tidak sama sekali, kerana aku tidak sampai hati membiarkannya melakukan kerja-kerja berat tatkala beliau sedang berbadan dua sekarang.

Maka mahu tidak mahu, aku harus merajinkan diriku agar aku dapat mengemaskan rumah tongkang pecah ini kepada keadaan asal yang lebih kemas dan tidak berhabuk. Pencuci lantai yang telah ku beli pada tahun lepas hanya sempat aku gunakan sebanyak 3 kali sahaja. Betapa malasnya aku. Inilah diriku yang penuh dengan keadaan malasku yang telah banyak mengundang masalah.

Sambil mengemas rumah, aku sempat juga meneliti apa sahaja yang terlintas di fikiranku tentang internet. Aku sibukkan diriku pada pagi ini dengan internet dan kemas rumah. Aku bercadang untuk tidak tidur pada kali ini, kerana aku tahu, jika aku tidur, maka aku tidak akan sempat bangun untuk ke tempat kerja esok atau mungkin aku akan lewat. Di pagi yang hening ini, aku gagahi diriku untuk membuka mata biarpun di dalam hati kecil seakan-akan ingin tidur.

No comments:

Post a Comment